Kinderen worden creatiever, socialer, slimmer en gelukkiger van muziek. Dat wijst onderzoek uit. Toch werd in de jaren negentig de muziekles op de basisschool geschrapt. Jammer, vindt Pieter Hunfeld, marketingmedewerker en hoornist bij het Hilversumse Metropole Orkest. "Muziek is zo belangrijk voor kinderen. Om ervoor te zorgen dat kinderen toch kennismaken met muziek, hebben wij Metropole op School bedacht, een lesmethode voor de basisschool." Dat het zo'n doorslaand succes zou worden, had Hunfeld niet durven dromen.
Plezier

Basisscholen richtten zich in de jaren negentig meer en meer op sport. Muziek werd een ondergeschoven kindje. Om ervoor te zorgen dat basisschoolkinderen weer in aanraking komen met muziek, bedacht het Metropole Orkest de swingende leerlijn Metropole op School. Kinderen uit de bovenbouw (groep 5 tot en met 8) maken in zes thema's kennis met de muziek van het orkest. Ieder thema bestaat uit een werkboekje en een digitale les. De opdrachten zijn uiteenlopend. Zo luisteren kinderen niet alleen naar muziek maar spelen ook mee met muzikanten uit het orkest. Ze leren tijdens de les verschillende instrumenten bespelen.

In de vrolijk vormgegeven werkboekjes kunnen de kinderen vragen over de lesstof beantwoorden. Het lesprogramma is samen met het bedrijf Young Crowds ontwikkeld en is voor elke leerkracht geschikt. De methode is ook geschikt voor onderwijzers die zich wat oncomfortabel voelen bij het geven van muziekles.
Succes

Het project vindt gretig aftrek op scholen. In februari van dit jaar mailde het Metropole Orkest alle basisscholen in Nederland informatie over Metropole op School. "Al heel snel kregen we talloze reacties op die mail. Uiteindelijk hebben 58.000 scholen het lespakket aangevraagd. En nog steeds komen er verzoeken", vertelt Hunfeld. Hij vindt het geweldig dat het project zo goed loopt. Kinderen die de lessen volgen, laten hem weten dat ze er veel plezier in hebben. Naast plezier leren ze veel over de geschiedenis van de muziek in de breedste zin van het woord. Zo wordt bijvoorbeeld in de les Twist en Shout aandacht besteed aan geluidsdragers; kinderen die de lessen volgen weten dus wat langspeelplaten en cassettebandjes zijn.
Muziekbeleving

Metropole op School vormt een doorlopende leerlijn. Dat betekent dat thema's en onderwerpen in elke les verder worden uitgediept en de muziekbeleving van kinderen wordt uitgebreid. Hiermee werkt het lesprogramma volgens de nieuwste richtlijn van Stichting Leerplan Ontwikkeling. Het Metropole Orkest vult het lesprogramma regelmatig aan met actuele muziekfragmenten.

Maatschappelijk

Metropole op School past uitstekend in de sociaal maatschappelijke rol die het Hilversumse orkest wil vervullen. Zeventig jaar geleden werd het opgericht door Dolf van der Linden. "Het orkest werd in 1945 in ballingschap opgericht door de Nederlandse regering en Dolf. Verbinding stond tijdens de wederopbouw na de oorlog hoog in het vaandel. Muziek zorgde voor plezier en vermaak in donkere tijden en moest toegankelijk zijn voor iedereen", vertelt Hunfeld. Er is niet veel veranderd; nog steeds verbindt muziek mensen.
Mediastad

Het orkest, dat sinds 2013 zelfstandig is, is volop in beweging. De verbinding met de Mediastad zit in het DNA van het Metropole Orkest. Het orkest blijft vernieuwen en noemt zichzelf The World’s Leading Pop and Jazz Orchestra. “Want wie aan een orkest denkt, denkt automatisch aan klassiek. Maar dat spelen wij dan juist weer niet. Wel pop, filmmuziek, jazz, cabaret en musicals.”




Toekomst

De toekomst van het orkest ziet er volgens Hunfeld rooskleurig uit. Door bezig te blijven, in te haken op nieuwe trends en vernieuwend bezig te zijn. Zo nam het orkest de originele soundtracks op voor de Nederlandse Indie game ‘Karmaflow’en Nintendo’s succesvolle Mario & Sonic at the Olympic Winter Games 2014. Maar ook samenwerken met de succesvolle dj Armin van Buuren schuwt het orkest niet.