
Stadsfonds Hilversum
Het fonds werd opgericht op 18 februari en was vrijwel vanaf het begin een groot succes. "Tal van organisaties en bedrijven hebben inmiddels een plan of zelfs meer plannen ingediend", vertelt fondsmanager Ingrid Geul. "Een groot aantal van die plannen is gerealiseerd. Daarbij kun je denken aan feestverlichting in het centrum, een pop-up event, het Bosjesfestival en een buurtborrel. Maar ook een fairtrade actiedag, de winterfair op landgoed Zonnestraal, een modeshow in Hilversum, Rondje 35 en het aannemen van een speciale centrummanager om de binnenstad aantrekkelijker te maken, zijn mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds."
"Geen evenement of project is te klein of te groot", vindt Geul. "Het Stadsfonds is bereid circa 25% van de kosten voor zijn rekening te nemen. Afgelopen jaar was het kleinste bedrag dat wij uitkeerden € 850 en het grootste € 72.055." Ook de stadsfondsmanager, die circa tien uur per week voor het fonds werkt, wordt betaald 'uit de pot'. "Een van mijn belangrijkste taken is ondernemers, winkeliers, instellingen, scholen, sportverenigingen en andere organisaties met elkaar te verbinden. Het doel is dat ze samen in gesprek gaan over mogelijkheden om hun leef- en werkomgeving mooier te maken."

Geul is overtuigd dat dankzij samenwerking grote veranderingen kunnen worden gerealiseerd. "Neem bijvoorbeeld het gebied rond de Mussen- en Arendstraat. Daar is een enorme verandering in gang gezet. Er zijn veel creatieve bedrijven gevestigd. Dat varieert van heel groot, zoals Spil Games, tot heel klein. In november is het bedrijfsverzamelgebouw MiX Creative Coworking geopend.
Tegelijk met die opening werd de Hilversum Creative Campus (HCC) opgericht. Deze organisatie wil het gebied echt op de kaart zetten door bijvoorbeeld samen met partners unieke creatieve en
inspirerende activiteiten te organiseren."